
Frančkova rapsodija
Brez Frana si slovensko pišoči življenja menda skoraj ne zmoremo več zamišljati. Jezikovnemu portalu, ki je oktobra 2014 zaoral ledino, se je po 7 letih in skoraj 280 milijonov iskanj septembra lani pridružil še Franček, jezikovni portal za osnovno- in srednješolce. Zdi se, da je novinec rabil še manj, da so ga uporabniki vzeli za svojega: o tem priča tudi kvaliteta filmčkov o portalu Franček, ki jih je mladina poslala na natečaj, razpisan letos poleti. Poleg štirih, ki so jih prepoznali kot še posebej imenitne in jih nagradili, se jih je med nagrajene s priznanjem in javno objavo uvrstilo še sedem.
Kot je povedal dr. Kozma Ahačič, predstojnik Inštituta za slovenski jezik Frana Ramovša ZRC SAZU, pobudnik in urednik Frana ter vodja projekta Franček, so bili skupaj z dr. Natašo Jakop in dr. Simono Klemenčič, ki sta koordinirali ta natečaj, nad odzivom res prijetno presenečeni. Tako nad številom filmčkom, ki so jih prejeli (iz ene od šol jih je bilo na primer kar deset), kot nad njihovo visoko kakovostjo, uporabnostjo ter predvsem domiselnostjo in ustvarjalnostjo otrok, pa tudi nad njihovim poznavanjem portala Franček. O tem, kateri štirje so najboljši, je odločala skupina raziskovalk in raziskovalcev Inštituta za slovenski jezik Frana Ramovša ZRC SAZU. Izbrali so naslednje filmčke:
1. mesto: Frančkova rapsodija, OŠ Polzela
2. mesto: Do znanja s Frančkom (izbor), I. gimnazija v Celju
3. mesto: Vprašajmo Frančka, OŠ Koroška Bela Jesenice
4. mesto: Vesolje besed, OŠ Polzela
Filmčke si lahko ogledate tule. Nekatere so nekoliko skrajšali, saj so tako postali bolj intenzivni in s tem primernejši za družbena omrežja: to recimo velja za četrtouvrščenega, kjer dekleti z OŠ Polzela besedilo odrepata, in drugouvrščenega, ki so ga ustvarili dijaki in dijakinje I. gimnazije v Celju. Pri tretjeuvrščenem jih je na inštitutu navdušila malone filozofska razsežnost: šolarki z OŠ Koroška Bela Jesenice si od Frančka obetata izvedeti, ali zmaji obstajajo. Ta jima postreže le z razlagami, kaj vse zmaji so – od pravljičnih bitij do športnih rekvizitov. Na ponovno izgovorjeno vprašanje pa se Franček le zagonetno nasmehne. Tudi slovarji ne morejo razložiti vseh razsežnosti posamezne besede. Prvouvrščeni izdelek pa je žirijo navdušil zaradi svoje preproste ideje, ki se je izkazala kot zelo učinkovita: šolarja z OŠ Polzela (kamor sta šli kar dve nagradi!) sta si priznanje prislužila z oponašanjem Freddyja Mercuryja v pesmi Bohemian Rhapsody, ki sta jo spremenila v hvalnico Frančku – odtod naslov Frančkova rapsodija.
Snemanja filmčkov o Frančku so se lotevali predvsem po šolah, ki so bile že od prej vključene v nastajanje portala v okviru projekta, k sodelovanju pa so z objavo na Facebooku pritegnili še dve novi šoli. Led je prebit in na inštitutu upajo, da bodo s takšnimi dejavnostmi lahko še okrepili poznavanje slovarjev, ki jih pripravljajo njihovi raziskovalci, tudi med mladimi.
Zmagovalni filmčki bodo objavljeni na Frančkovem računu na omrežju Instagram, ki ga sodelavkam in sodelavcem Frančka pomaga upravljati Tjaša Pangeršič.
In kaj so snovalke in snovalci zmagovalnih filmčkov dobili za nagrado? »Največja nagrada za prvo- in drugouvrščene je bila, da so bili posebej povabljeni na program, ki so ga na inštitutu pripravili za Ramovšev dan,« odgovarja Ahačič. »Prisežem, da si tega nisem izmislil, prišli so in ostali do konca ter ves čas spremljali dogajanje z odprtimi usti.« Predstojnik Inštituta za slovenski jezik Frana Ramovša ZRC SAZU še poudarja, da imajo vse nagrajene šole možnost, da pripeljejo učence na obisk na inštitut ali pa da jih raziskovalci obiščejo na šoli.
Že res, da sta portala Fran in Franček neutrudna razlagalca besed, a njuni skrbniki z Inštituta za slovenski jezik Frana Ramovša ZRC SAZU se zelo dobro zavedajo, kakšno moč ima slika – kaj šele gibljive slike. Filmi so, sploh odkar so vzniknila družbena omrežja, kot sta Snapchat in TikTok, tako in tako priljubljena oblika komuniciranja med mladino. Podelitev nagrad za najboljše filmčke o Frančku je hkrati napoved promocijskega filma za starejšega sorodnika, Frana. Prav zdaj namreč produkcijska hiša Studio Virc z režiserko Kayo Tokuhisa in z igralci Mirjam Korbar, Brankom Završanom, Diano Kolenc ter Juretom Rajšpom snema serijo kratkih filmčkov, ki bodo skušali »kot slovenski Monty Python« opozarjati na pomen uporabe jezikovnih portalov. Če bo šlo vse po načrtih, bodo filmčki nared že v začetku novembra.